2014/06/03

شقع بقع.. للفاجومي




انا الأديب و لا تعرفنيش

تقرالي لكن ما تشوفنيش

كلامي لا هو مادهون ورنيش

و لا المعاني عليها غبار

شقع بقع يا ديل الفار

***

يا شعب مصر يا خم النوم

ما تفوق بقى و تشوف لك يوم

الثورة قامت في الخرطوم

و انت اللي نايم بالمندار

شقع بقع يا ديل الفار

***

يا شعب ثور داهية تسمك

و شيل اصول اسباب همك

عصابه

بتمص في دمك

و الاسم قال ضباط احرار

شقع بقع يا ديل الفار

***

اخدوا اليهود غزة و سينا

و بكرة يبقوا هنا وسطينا

و الراديوهات بتغدينا

خطب و نتعشى اشعار

شقع بقع يا ديل الفار

***

الشيخ امام قال كلمة حق

و الست ثومة قالت لأ

و ابو النجوم على ودنة اندق

في المعتقل و الدنيا نهار

شقع بقع يا ديل الفار

هما مين واحنا مين... للفاجومي





هما مين واحنا مين

هما الامر والسلاطين

هما المال والحكم معاهم

واحنا فقرا ومحكومين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بيحكم مين

احنا مين وهما مين

احنا الفعلا البنايين

احنا السنه واحنا الفرض

احنا الناس

بالطول والعرض

من عافيتنا تقوم الارض

وعرقنا يخضر بساتين

خزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا

بيخدم مين

هما مين واحنا مين

هما الامرا والسلاطين

هما الفيلا والعربيه

والنساوين المتنقيه.. طبعاً

حيوانات استهلاكيه

شغلتهم حشو المصارين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بياكل مين

احنا مين وهما مين

احنا قرنفل على ياسمين

احنا الحرب حطبها ونارها

احنا الجيش اللى يحررها

واحنا الشهدا ف كل مدارها

منتصرين او منكسرين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بيقتل مين

هما مين واحنا مين

هما الامرا والسلاطين

هما مناظر بالمزيكه

والزفه وشغل البولوتيكا

ودماغهم طبعا استيكه

بس البركه فى النياشين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بيخدع مين

هما مين واحنا مين

هما الامرا والسلاطين

هما بيلبسوا اخر موضه

واحنا بنسكن سبعه ف اوضه

هم بياكلوا حمام وفراخ

واحنا الفول دوّخنا وداخ

هم بيمشوا بطيارات

واحنا نموت في الأوتوبيسات

هم حياتهم تمضي جميلة

هم فصيلة واحنا فصيلة

حادي يا بادي يا عبد الهادي

راح تفهم قصد الغنوة دي

لمّا الشعب يقوم وينادي

يا احنا يا هم في الدنيا دي

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا حيغلب مين!!!

الحضرة الزكيّة .. لوالد الشعرا: فؤاد حدّاد



الحضرة الزكيّة



يا اهل الأمانه والندى والشوق، يا مجمّعين

الشمل الحضره الزكية، أوِّل ما نبدي

القول نصلّي على النبي

المصطفى سيّد ولد عدنان

آه يا مُنَى عَيْني مُنَى عَيْني

يا سيّدي يا ابن الذبيحينِ

انت الأمين في هلال محرّم هاجر

ذكر هلال نادى على الأم هاجر

إذ هَرْوَلَت بينَ الصفا والمرْوَه

وبكت ليالي واسماعيل لم يَرْوَ

بتواجه الريح اللي تعوِي وتجلد

وحجر وظلمه وخوف وشمس ورمل

وكأنها بتحمل ضناها وتولد

واتوحّمتْ ع الميّه طول الحمل

حفيتْ عينيها ولمّا سالت زمزم

بعينيها سالت وارتوى الظمآن

قالت عينيها تبسَّم

عدّت غمامه تنسَّم

ريح الحجاز وَتَوسَّم

أحب أرض الله وطن للزمان

ورجع خياله لحدّ أوِّل يوم

سمع الخليل يطلب من الرحمن

تهوِي إليهم أفئده من القوم

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يا خالق العود البريء

كان الفؤاد زي الحريق

لا ماء ولا زرع يبلّ ريق

والأم تبكي على الطريق

هاجر هناك الوالِده

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

العين ما تعدمش الدليل

الدمع في الخد البليل

من فجر أيّام اسماعيل

هاجر تنادي على السبيل

زمزم تردّ على الندا

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

لما رأى الرؤيا خليل الله

نادى وأخد ولده على يمناه

ما أبعده منّه وما أدناه

فين تبدأ الأشواق وفين المرسى

أنا شفت من برَّه وجوَّه عينيَّ

الشمس ماشيه بتبكي زيّ الخرسا

وبلغ معاه السعي قال يا بنيَّ

شفت اسماعيل في عيونه إنسانان

دمعة حنان زيّ ابتسامة حنان

بيقولوا يا أبتي بأجمل حسّ

كان نصل ما يحتاج إلى سنّان

ورمش نايم في الحجر بيمسّ

اللهُ أكبر أيها المؤمنان

سجد ابراهيم للي ناداه يا ابراهيم

ورأى اسماعيل الدنيا زيّ الميدان

الله هُوَ الرحمنُ وَهوَ الرحيم

والناس إلى الكعبه في نور الأدان

أقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يا قوة الجفن الجريح

لا يرضى بالدمع المريح

ينظر إلى الموت الصريح

النصل فوق نحر الذبيح

الله قبل فيه الفدا

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

أمري إلى الله الرحيم

على الصراط المستقيم

سبّحت للعرش العظيم

تحت السما وكان إبراهيم

يرفع أساس الأعمده

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

لما فؤادي اهتدى لمعناه

سجد في صدري شاكرًا لله

اقبل فؤاد بيقول أنا لبّيت

وسعيت لأعتاب الذي حبّيت

من أرض خضرا ومن جبل حجّيت

ومن البراري والعواصم جيت

لك يا بلد يا آمنًا يا بيت

وكأني طاير أو كأني حبيت

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يهوي إليك في كل حين

يهوي إليك في الخاشِعِين

والطائِفين والعاكِفين

وفي كل دعوه تقول آمين

منّى ومن أمّ البنين

والأرض تتلقّى الجبين

بين الجموع الساجِده

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يقولُ عبدٌ من عبادِ الله

شاعر ولا مرّه فؤادي انعصر

إلا استفاد المعرفه وانتصر

ويبوس على هذا الأثر والأثر

وفي حبّ هاجر يختم الراوِيَه

بكلمه أطيب في النبات والوتر

مما لو انّ السيل وكلّ المطر

وكلّ أنهار البلاد راوِيَه

صلّى الإلهُ على الرسولِ وسلّم

"صلّوا عليهِ وسلّموا تسليما"

المسحراتي... لوالد الشعرا: فؤاد حدّاد




مقطع(1)

القدس



اصحى يانايم وحد الدايم

وقول نويت

بكره ان حييت

الشهر صايم

والفجر قايم

اصحى يانايم، وحد الرزاق

رمضان كريم

مسحراتى يامؤمنين

منقراتى مد الأنين

الله على رعشة الحنين

عمره ماكان الأمل ضنين

ياقدس يانوارة السنين

كأن عينى فى ميتمى

ياقدس مايحتمل دمى

الا أشوفك وأرتمى

وابوس ترابك المريمى

أبويا وابنى على فمى

ماأتوهش ياقدس فى المطال

ياعاصره مهجة الرجال

سقاك من دمعته الهلال

ياقدس ياسبحة الشقا

الأعمى فى سجدتك رأى

والفجر من صخرتك سقى

ياقدس تتفجر الجراح

والصبر حرب وأيوب صلاح

ياأخت من مكه والبطاح

قلبى انضرب للعرب وصاح

لابد من فتح فى الصباح

المشى طاب لى

والدق على طبلى

ناس كانوا قبلى

قالوا فى الأمثال

الرجل تدب مطرح ماتحب

وانا صنعتى مسحراتى فى البلد جوال

حبيت ودبيت كما العاشق ليالى طوال

وكل شبر وحته من بلدى

حته من كبدى

حته من موال

لما تقول أجمل مافى الدنيا

الميه للعطشان

يعرفوك عربى

أما للراوى ريحة البرتقان فى مداخل يافا

يعرفوك عربى

لما تقول ابنى اتولد لاجئ

يعرفوك عربى

لما تقول يارب

يعرفوك عربى

لما تباشر جهادك ، ترمى أوتادك

فى قلب دابح ولاد

يعرفوك عربى

اصحى يانايم وحد الدايم

السعى للصوم خير من النوم

دى ليالى سمحه

دى نجومها سبحه

اصحى يانايم

يانايم اصحى

وحد الرزاق

رمضان كريم

2014/06/02

أغنيـــــة لمحمـد نصــر يــــس... قصيدة للشاعر الكبير: حمدي منصور




أغنيـــــة لمحمـد نصــر يــــس
قصيدة للشاعر الكبير: حمدي منصور



شبابيك فى قلبى
آه يا قلبى
شبابيك لو تنفتح
تطل منها طيور خفيفه كالنسيم
بجناحات بيضا صَغيره
يبدروا فى الأرض حَب الحُب مغنى
يصبحوا الأطفال يغنوا ترانيم
يا عيون غلابه الحىّ يا أصحابى
أنا فى قلبى ضىّ
عايز أمد إيديا للميت
ينبض ويصبح حى
عايز يطيب النىّ
هاتوا أياديكم ..
هاتوا أياديكم
النيل اهو نايم وبيشخر زمان
مليان بلهارسيا وانكلوستوما وديدان
وفـ جوفه غطسانين عيال عريانين
عيال ممصوصين
زعازيع من عيدان
والنيل أهو نايم عويل مرضان
لا ماشى جنب البيبان .. ولا حتى له ودان
ولا حتى بيجرى فى القرى .. زى كلام الشعرا
يا مصر ياقمره
يا جميله يا بنت بنوت
فيكى البكاره متوحشه النبوت
لما يغز.. يفوت
وتزغرد الصرخه
وتكبر الفرحه
حمامه بيضا تحلق ع البيوت
يا مصر يا قمره ولا قمر
أصل القمر حجر
وشبهوكى بيه كتير شعرا
يا مصر يا قمره ولا قمر
يا مصر يا قمره ولا قمر
قومى وازرعى زهره
ردوا جوابى
ادونى لحظة صدق
وخدوا البقيه الباقيه فى جراب شبابى
حبيبتى كانت تطل عليا
وانا واقف فى ريح بابى
وكان جسدى نضيف جوه تيابى
راحت ملامح البيت وملامح حبيبتى
وانا اصبحت جوز عيون بيبحلقوا فى الفضا
إياك تقولوا دا قدر أو دا قضا
إحنا يا اصحابى اللى نصنع القدر,
واحنا اللى نصنع القضا
لا نقعد ع الكراسى
... ونقول آه يا راسى
ولا نقول كان وأيام زمان
ولا نقول ماضى ومضى
تعالوا نبحث فى القرار ..
عن قرار ...
......... ولا فرار
(فالبحر من خلفكم والعدو أمامكم)
ولا تهابوا البحر
ولا تهابوا النار
لا فرار مع القدر,
واحنا اللى نصنع القضا
لا نقعد ع الكراسى
... ونقول آه يا راسى
ولا نقول كان وأيام زمان
ولا نقول ماضى ومضى
تعالوا نبحث فى القرار
.. عن قرار
........... ولا فرار
( فالبحر من خلفكم والعدو أمامكم )
ولا تهابوا البحر
ولا تهابوا النار
ولا فرار
لا فرار
لا فرار
بنشيعوا الميتين
ولا نسألوش بعضينا ماتوا ليه
وكل واحد فينا بيغمّض عينيه
ويكتف إيديه..
ونخجل م الخجل
ونرد على عجل
ونقول دا أمر الله
بنموت ونحيا فى النبات اللى طالع
وفــ كل عام راجع علينا .. ما طالع
ونعود فى العشيه تحت جدران البيوت
فى كل واحد فينا شيء يحيا وشيء بيموت
ونموت ونحيا .. والحياه بتفوت
وبنسرق اللقمه من قسوة العتمه
وبنقتل الحرمان فى قسوة النبوت
لا ضيّ ولا بريق فى حيّ
لا شمس ولا هدير ولا سراج منير
لا ضحكه ولا لمّه ولا فرحه جوه البيوت
بنموت عشان نحيا الحياه فى الموت
وآدى أيادينا .. راخيه أيادينا
والسفاين رابطه ع المينا
لا مشينا بالقريه, ولا وصلنا المدينه
لا رحنا ولا جينا
لا خدنا ولا ادّينا
وآدى أيادينا ..
راخيه أيادينا
وعنينا مش بتبص فــ عنينا
ميتنا مات وشيعوه أغراب
لا قمنا بالواجب ولا وقفنا
ولا حتى واسينا
وطفينا ع النيل زيت القنديل
ونعسنا فــ الضهريه... نحلم شويه
بالمراكب وبأزيز النخيل
فى الحلم كان إنسان
فى عرض الأرض مرفوع للسما
فتح عينيه رأى نفسه أهبل عويل
رح ننعسوا فى حلم بس طويل
ونسافر السفر الطويل
نرسى على شط الغرام
فى مراكب الليام
وننقتل فى النهار وننتحر فــ احلام
دايمًا عيون الناس بَاشِمّ فيها البلا
عصافير .. تقع .. متقصقصه الأجنحه
بتحلم ع الكراسى بالنسيم والخلا
داخت من المرجحه.. متلحفه بالعذاب
والذاكره فى غياب .. .. .. .. .. ..
نفسى أنام حبّه .. وأصحى ..
وشعر راسى بتلعب فيه إيدين شابه
وإيدى تنعس فى إيدين
وعنيه تنعس فى العينين
ع الأرض نتقلب
فى الأرض نرسى .. ثم نتغرب
وفى الشروق نتلفّ فى اللبلاب
نبدر فى بذر القمح بذر الرمح
فى وتر الرباب
ونسمع ضحكة الأعشاب
ويهزنا الطَّبَّاب
وأنا ألاغى الذىّ فى كل حىّ
وأشم ريحة الأرض .. ريحة الخد
واتولو فى عمق الأرض
تحت الساق وتحت الغاب
ويعلى النفس فى القفص
واحلب فى ضرع الجاموس
واعرفها فى الزابور وفى الناموس
تدوس .. أدوس
وأعرف سككها وأجوس
مدن وبلاد ..
ننجب .. بنات .. وولاد
*******

حب الوطن آخر موضة... للشاعر: عبد الغني عبده





"حب الوطن آخر موضة"

***

شخبطها: عبد الغني عبده





نِحِبّكْ بَلَدْنا،

نِحِبّكْ بلدنا، وحبك معشش وساكن أُلُوبْنَا

وبايض وفائِسْ وشاربْ دِمَاكي .... ولساهْ جَعَانْ!!

ما هو الفَـءْس يشبه فراخ بغبغان!!

نِحِبّكْ بَلَدْنا،

نِحِبّكْ بلدنا ونيجي نكحل جفونك

نِخَّزَّءْ عيونك ونِخْرَءْ ودَانِكْ كمان

نِحِبّكْ بلدنا ومِنْ كُتْر حبك نبيعك...

كأنك بضاعة فـ بـِءَالاَ....

كأنك فشار أو لبان!!

(على النار وفـ البؤ بيطرأعان!!

ولا يُسْمِنَانْ ولا يُشْبِعَانِ الجَعَانْ ....

فشار ... فشار أو لبان

فشار أولبان!!)

نحبك بلدنا ونعمل - لكل ينصح لوجهك - من الطين ودان

فلا يسمعان ولا من العيبة يوم يَحْمُرَانْ!!

ويفضل سلامة جانبو يهرتل لوحدو كأنو في مالطة بيرفع أدان!!

ويبأى يأابلني.... - إذا حد جاوبو ليوم الإِيَاَمَا - فـ أوسع ميدان!!

نحبك بلدنا ونفضل على ألب حكمك ولا ألف عام....

ولا حد يـءدر على "ألب" حكمك عشان

مسكناك من كل ناحية بإيد من حديد....

وشَيّْبْنَا فيكي الوليدْ....

وخَوُّفْنَا كل اللي يحلم بأنه يحاول يفكر يغير

لحد أما جاب – في الهدوم – التئيلة...

ولازم "يغير"....ومن خوفو.... من خوفو عشنا فـ أمان!!

نحبك بلدنا!!

نِحِبّكْ بلدنا لحدْ إنْ تثوري

تدور الحواري علينا .... تولول

"كفاية حرام... بلاش الجنان"

نِحِبّكْ كمان!!

ويعزف كلامنا الكمان....

ونملا الكراريس أغاني

ونملا "السديهات" عشان

بيحلف غنانا بحبك

ويثبت كلامنا الحنان

نِحِبّكْ بلدنا ....

نِحِبّكْ بَلَدْنا، وكل اللي عايزينه إنك تكوني لعوب

فـ إيد أُلْعُبَانْ....كما بنت ليل

وفي الليل معاكي ندوب

ونِطْلِءْ لكل الشرور العنان

نِحِبّكْ بلدنا...!!

نِحِبّكْ بلدنا كما حبت الدبة "تركان"

فكان اللي كان!!

وسال الدما من جبينك فَغَرّْءْ حيطان الزمان!!

ولا فـ يوم صعبتي علينا

ولا يوم

ياخدنا

في حبك دهوت

جميعاً مَلامْ!!

ولا يوم ياخدنا في حبك دهوت جميعاً ملام!!

نحبك بلادنا تمام التمام......

***

القاهرة في: 4 مايو 2008

انتي بقيتي مسخرة... من تنهيدات الشاعر: صلاح يوسف




انتي بقيتي مسخره
والعهر علم طرف توبك
لما اصبح مفخره
عماله بتشقي العيال
وتدبحيهم
انتي برضه حبيلتي فيهم
توهتي بيهم
دا انتي مش عارفه السنادي
مين ابوهم
مين اللي شرعي ف شرعك انتي ياهل تري
اللي بارك فرشتك تلاتين سنه
ولا اللي باعك للجماعه
وعامل الدين منظره
ولا اللي بيحاولوا يبوسوكي
قطعوكي
وانتي ملكه
وده أميرك
كلهم ناموا ف سريرك
من يوميها الدنيا صبحت مجزره
والدم سال
والناس في توها بين حرام وبين حلال
والهم كله جمع مال
لمي اللي باقي من العيال
لسه فيكي ولاد حلال
دا الكل عاملك قنطره
**********
وما تقوليش بتأكليني
وانتي شايفه السم جوه قلب قلبي
وف عجيني
لما بتخبي النجاسه ف ضهر ديني
طب وديني
عمر انا ما كنت تابع
من بعيد افضل اتابع
زي شجر التوت علي جسر السناطي
زي نخله لم تطاطي
قلبي ضله بيحمي وردك ف الخريف
صنفي عيالك وقولي
مين استباح جسمك ودمك
مين عفيف
مين اللي نفسه ف حته من لقمه ف رغيف
جسمه بايت ع الرصيف
مين اللي بيغير في دينك
السفيه
هو الكفيف
معجون بجاحه ومقدره
*********
فوقي بقي وانوي الطهاره
عفري وشك ترابك
اندمي
ابكي بمراره
لجل ربك
يمحي ذنبك
ومتقنطيش من رحمته
ربي واسع مغفره.....

********
(تنهيدات صلاح يوسف)

صراع... -للبنّوتة الصغنونة القاصة-: وسام هلال



صراع
قصة/وسام هلال



بالصيف الماضي انتقلت مجبره إلى بيت عمتي بالمدينة
لأكون قريبه من ألجامعه ..
البيت الذي تسكنه أشباح من هدوء تمتلك مهنة صنع الملل بجداره ، ليس فيه أحد من عمري لأتقرب إليه وأؤنس وحدتي به .
فعمتى أرمله لديها ولد يصغرني بثلاث سنوات.
لاحظت منذ بداية اقامتى بتعلقه الشديد بها ، وانه نسخه مطابقة من كل تصرفاتها وحركتها.
لا يشبه من هم في سنه من الصبيان الممتلكين لطاقه اللعب والحراك الدائم ، حتى اننى ظننت أن الأشباح التي منحت لي الملل هي أيضا من وضعت الهدوء والسكينة بداخله .
بمرور الأيام وجدته قد تأثر بى كثيرا فأصبح يقلد كلامي وبعض حركاتي المميزه.
حاول التقرب منى يوما بعد يوم . لأجده يتجرأ ويسألني أسئلة غريبة . كنت أفاجأ عند سماعها فكلها متعلقة بالفتيات وخصوصياتهن . ولا اعتقد انه يمكن لولد أن يفكر بمثل هذا التفكير . شغلتني تصرفاته الغريبة فكانت تثير ضحكي ثم تتعب رأسي تفكيرا.
في غياب عمتي عن المنزل لاحظت تردده على غرفتها كثيرا .أثارني الفضول.
في إحدى المرات تسللت إلى الغرفة برفق دون أن يراني .
دهشت ممارأيته .
انه يرتدى ملابسها ويضع من زينتها , وينظر لنفسه بالمرآة ويغازلها .
ارتبكت كثيرا وتوجهت مسرعه لغرفتي ولكن اوقفنى صوت هاتفه المتروك بالصالة أمسكت به وعبثت بداخله قليلا فوجدت رسائل مزعجه .
انه يتحدث مع شباب متنكرا في دور فتاه.
ألقيت الهاتف بمكانه وتوجهت إلى غرفتي لأفكر ماذا افعل .هل اخبره بأنني كشفت سره ,أم اخبر عمتي بما رايته ؟
فوجئت به يخرج من غرفة أمه ، كان مرتديا ملابسها التي ضاقت ، و أخفتها في الدولاب ، وقد وضع مساحيق على وجهه ، وصبغ شفتيه بلون الأحمر . وقفت لا أسيطر على أعصابي . نظر إلى في بلادة ، ثم ضحك بخلاعة وقال :
- ما رأيك ؟ سأذهب مع حبيبي إلى السينما !