2014/06/03

شقع بقع.. للفاجومي




انا الأديب و لا تعرفنيش

تقرالي لكن ما تشوفنيش

كلامي لا هو مادهون ورنيش

و لا المعاني عليها غبار

شقع بقع يا ديل الفار

***

يا شعب مصر يا خم النوم

ما تفوق بقى و تشوف لك يوم

الثورة قامت في الخرطوم

و انت اللي نايم بالمندار

شقع بقع يا ديل الفار

***

يا شعب ثور داهية تسمك

و شيل اصول اسباب همك

عصابه

بتمص في دمك

و الاسم قال ضباط احرار

شقع بقع يا ديل الفار

***

اخدوا اليهود غزة و سينا

و بكرة يبقوا هنا وسطينا

و الراديوهات بتغدينا

خطب و نتعشى اشعار

شقع بقع يا ديل الفار

***

الشيخ امام قال كلمة حق

و الست ثومة قالت لأ

و ابو النجوم على ودنة اندق

في المعتقل و الدنيا نهار

شقع بقع يا ديل الفار

هما مين واحنا مين... للفاجومي





هما مين واحنا مين

هما الامر والسلاطين

هما المال والحكم معاهم

واحنا فقرا ومحكومين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بيحكم مين

احنا مين وهما مين

احنا الفعلا البنايين

احنا السنه واحنا الفرض

احنا الناس

بالطول والعرض

من عافيتنا تقوم الارض

وعرقنا يخضر بساتين

خزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا

بيخدم مين

هما مين واحنا مين

هما الامرا والسلاطين

هما الفيلا والعربيه

والنساوين المتنقيه.. طبعاً

حيوانات استهلاكيه

شغلتهم حشو المصارين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بياكل مين

احنا مين وهما مين

احنا قرنفل على ياسمين

احنا الحرب حطبها ونارها

احنا الجيش اللى يحررها

واحنا الشهدا ف كل مدارها

منتصرين او منكسرين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بيقتل مين

هما مين واحنا مين

هما الامرا والسلاطين

هما مناظر بالمزيكه

والزفه وشغل البولوتيكا

ودماغهم طبعا استيكه

بس البركه فى النياشين

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا بيخدع مين

هما مين واحنا مين

هما الامرا والسلاطين

هما بيلبسوا اخر موضه

واحنا بنسكن سبعه ف اوضه

هم بياكلوا حمام وفراخ

واحنا الفول دوّخنا وداخ

هم بيمشوا بطيارات

واحنا نموت في الأوتوبيسات

هم حياتهم تمضي جميلة

هم فصيلة واحنا فصيلة

حادي يا بادي يا عبد الهادي

راح تفهم قصد الغنوة دي

لمّا الشعب يقوم وينادي

يا احنا يا هم في الدنيا دي

حزر فزر شغل مخك

شوف مين فينا حيغلب مين!!!

الحضرة الزكيّة .. لوالد الشعرا: فؤاد حدّاد



الحضرة الزكيّة



يا اهل الأمانه والندى والشوق، يا مجمّعين

الشمل الحضره الزكية، أوِّل ما نبدي

القول نصلّي على النبي

المصطفى سيّد ولد عدنان

آه يا مُنَى عَيْني مُنَى عَيْني

يا سيّدي يا ابن الذبيحينِ

انت الأمين في هلال محرّم هاجر

ذكر هلال نادى على الأم هاجر

إذ هَرْوَلَت بينَ الصفا والمرْوَه

وبكت ليالي واسماعيل لم يَرْوَ

بتواجه الريح اللي تعوِي وتجلد

وحجر وظلمه وخوف وشمس ورمل

وكأنها بتحمل ضناها وتولد

واتوحّمتْ ع الميّه طول الحمل

حفيتْ عينيها ولمّا سالت زمزم

بعينيها سالت وارتوى الظمآن

قالت عينيها تبسَّم

عدّت غمامه تنسَّم

ريح الحجاز وَتَوسَّم

أحب أرض الله وطن للزمان

ورجع خياله لحدّ أوِّل يوم

سمع الخليل يطلب من الرحمن

تهوِي إليهم أفئده من القوم

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يا خالق العود البريء

كان الفؤاد زي الحريق

لا ماء ولا زرع يبلّ ريق

والأم تبكي على الطريق

هاجر هناك الوالِده

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

العين ما تعدمش الدليل

الدمع في الخد البليل

من فجر أيّام اسماعيل

هاجر تنادي على السبيل

زمزم تردّ على الندا

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

لما رأى الرؤيا خليل الله

نادى وأخد ولده على يمناه

ما أبعده منّه وما أدناه

فين تبدأ الأشواق وفين المرسى

أنا شفت من برَّه وجوَّه عينيَّ

الشمس ماشيه بتبكي زيّ الخرسا

وبلغ معاه السعي قال يا بنيَّ

شفت اسماعيل في عيونه إنسانان

دمعة حنان زيّ ابتسامة حنان

بيقولوا يا أبتي بأجمل حسّ

كان نصل ما يحتاج إلى سنّان

ورمش نايم في الحجر بيمسّ

اللهُ أكبر أيها المؤمنان

سجد ابراهيم للي ناداه يا ابراهيم

ورأى اسماعيل الدنيا زيّ الميدان

الله هُوَ الرحمنُ وَهوَ الرحيم

والناس إلى الكعبه في نور الأدان

أقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يا قوة الجفن الجريح

لا يرضى بالدمع المريح

ينظر إلى الموت الصريح

النصل فوق نحر الذبيح

الله قبل فيه الفدا

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

أمري إلى الله الرحيم

على الصراط المستقيم

سبّحت للعرش العظيم

تحت السما وكان إبراهيم

يرفع أساس الأعمده

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

لما فؤادي اهتدى لمعناه

سجد في صدري شاكرًا لله

اقبل فؤاد بيقول أنا لبّيت

وسعيت لأعتاب الذي حبّيت

من أرض خضرا ومن جبل حجّيت

ومن البراري والعواصم جيت

لك يا بلد يا آمنًا يا بيت

وكأني طاير أو كأني حبيت

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يهوي إليك في كل حين

يهوي إليك في الخاشِعِين

والطائِفين والعاكِفين

وفي كل دعوه تقول آمين

منّى ومن أمّ البنين

والأرض تتلقّى الجبين

بين الجموع الساجِده

اقبل فؤاد من أفئده

تهوِي إليك

يقولُ عبدٌ من عبادِ الله

شاعر ولا مرّه فؤادي انعصر

إلا استفاد المعرفه وانتصر

ويبوس على هذا الأثر والأثر

وفي حبّ هاجر يختم الراوِيَه

بكلمه أطيب في النبات والوتر

مما لو انّ السيل وكلّ المطر

وكلّ أنهار البلاد راوِيَه

صلّى الإلهُ على الرسولِ وسلّم

"صلّوا عليهِ وسلّموا تسليما"

المسحراتي... لوالد الشعرا: فؤاد حدّاد




مقطع(1)

القدس



اصحى يانايم وحد الدايم

وقول نويت

بكره ان حييت

الشهر صايم

والفجر قايم

اصحى يانايم، وحد الرزاق

رمضان كريم

مسحراتى يامؤمنين

منقراتى مد الأنين

الله على رعشة الحنين

عمره ماكان الأمل ضنين

ياقدس يانوارة السنين

كأن عينى فى ميتمى

ياقدس مايحتمل دمى

الا أشوفك وأرتمى

وابوس ترابك المريمى

أبويا وابنى على فمى

ماأتوهش ياقدس فى المطال

ياعاصره مهجة الرجال

سقاك من دمعته الهلال

ياقدس ياسبحة الشقا

الأعمى فى سجدتك رأى

والفجر من صخرتك سقى

ياقدس تتفجر الجراح

والصبر حرب وأيوب صلاح

ياأخت من مكه والبطاح

قلبى انضرب للعرب وصاح

لابد من فتح فى الصباح

المشى طاب لى

والدق على طبلى

ناس كانوا قبلى

قالوا فى الأمثال

الرجل تدب مطرح ماتحب

وانا صنعتى مسحراتى فى البلد جوال

حبيت ودبيت كما العاشق ليالى طوال

وكل شبر وحته من بلدى

حته من كبدى

حته من موال

لما تقول أجمل مافى الدنيا

الميه للعطشان

يعرفوك عربى

أما للراوى ريحة البرتقان فى مداخل يافا

يعرفوك عربى

لما تقول ابنى اتولد لاجئ

يعرفوك عربى

لما تقول يارب

يعرفوك عربى

لما تباشر جهادك ، ترمى أوتادك

فى قلب دابح ولاد

يعرفوك عربى

اصحى يانايم وحد الدايم

السعى للصوم خير من النوم

دى ليالى سمحه

دى نجومها سبحه

اصحى يانايم

يانايم اصحى

وحد الرزاق

رمضان كريم

2014/06/02

أغنيـــــة لمحمـد نصــر يــــس... قصيدة للشاعر الكبير: حمدي منصور




أغنيـــــة لمحمـد نصــر يــــس
قصيدة للشاعر الكبير: حمدي منصور



شبابيك فى قلبى
آه يا قلبى
شبابيك لو تنفتح
تطل منها طيور خفيفه كالنسيم
بجناحات بيضا صَغيره
يبدروا فى الأرض حَب الحُب مغنى
يصبحوا الأطفال يغنوا ترانيم
يا عيون غلابه الحىّ يا أصحابى
أنا فى قلبى ضىّ
عايز أمد إيديا للميت
ينبض ويصبح حى
عايز يطيب النىّ
هاتوا أياديكم ..
هاتوا أياديكم
النيل اهو نايم وبيشخر زمان
مليان بلهارسيا وانكلوستوما وديدان
وفـ جوفه غطسانين عيال عريانين
عيال ممصوصين
زعازيع من عيدان
والنيل أهو نايم عويل مرضان
لا ماشى جنب البيبان .. ولا حتى له ودان
ولا حتى بيجرى فى القرى .. زى كلام الشعرا
يا مصر ياقمره
يا جميله يا بنت بنوت
فيكى البكاره متوحشه النبوت
لما يغز.. يفوت
وتزغرد الصرخه
وتكبر الفرحه
حمامه بيضا تحلق ع البيوت
يا مصر يا قمره ولا قمر
أصل القمر حجر
وشبهوكى بيه كتير شعرا
يا مصر يا قمره ولا قمر
يا مصر يا قمره ولا قمر
قومى وازرعى زهره
ردوا جوابى
ادونى لحظة صدق
وخدوا البقيه الباقيه فى جراب شبابى
حبيبتى كانت تطل عليا
وانا واقف فى ريح بابى
وكان جسدى نضيف جوه تيابى
راحت ملامح البيت وملامح حبيبتى
وانا اصبحت جوز عيون بيبحلقوا فى الفضا
إياك تقولوا دا قدر أو دا قضا
إحنا يا اصحابى اللى نصنع القدر,
واحنا اللى نصنع القضا
لا نقعد ع الكراسى
... ونقول آه يا راسى
ولا نقول كان وأيام زمان
ولا نقول ماضى ومضى
تعالوا نبحث فى القرار ..
عن قرار ...
......... ولا فرار
(فالبحر من خلفكم والعدو أمامكم)
ولا تهابوا البحر
ولا تهابوا النار
لا فرار مع القدر,
واحنا اللى نصنع القضا
لا نقعد ع الكراسى
... ونقول آه يا راسى
ولا نقول كان وأيام زمان
ولا نقول ماضى ومضى
تعالوا نبحث فى القرار
.. عن قرار
........... ولا فرار
( فالبحر من خلفكم والعدو أمامكم )
ولا تهابوا البحر
ولا تهابوا النار
ولا فرار
لا فرار
لا فرار
بنشيعوا الميتين
ولا نسألوش بعضينا ماتوا ليه
وكل واحد فينا بيغمّض عينيه
ويكتف إيديه..
ونخجل م الخجل
ونرد على عجل
ونقول دا أمر الله
بنموت ونحيا فى النبات اللى طالع
وفــ كل عام راجع علينا .. ما طالع
ونعود فى العشيه تحت جدران البيوت
فى كل واحد فينا شيء يحيا وشيء بيموت
ونموت ونحيا .. والحياه بتفوت
وبنسرق اللقمه من قسوة العتمه
وبنقتل الحرمان فى قسوة النبوت
لا ضيّ ولا بريق فى حيّ
لا شمس ولا هدير ولا سراج منير
لا ضحكه ولا لمّه ولا فرحه جوه البيوت
بنموت عشان نحيا الحياه فى الموت
وآدى أيادينا .. راخيه أيادينا
والسفاين رابطه ع المينا
لا مشينا بالقريه, ولا وصلنا المدينه
لا رحنا ولا جينا
لا خدنا ولا ادّينا
وآدى أيادينا ..
راخيه أيادينا
وعنينا مش بتبص فــ عنينا
ميتنا مات وشيعوه أغراب
لا قمنا بالواجب ولا وقفنا
ولا حتى واسينا
وطفينا ع النيل زيت القنديل
ونعسنا فــ الضهريه... نحلم شويه
بالمراكب وبأزيز النخيل
فى الحلم كان إنسان
فى عرض الأرض مرفوع للسما
فتح عينيه رأى نفسه أهبل عويل
رح ننعسوا فى حلم بس طويل
ونسافر السفر الطويل
نرسى على شط الغرام
فى مراكب الليام
وننقتل فى النهار وننتحر فــ احلام
دايمًا عيون الناس بَاشِمّ فيها البلا
عصافير .. تقع .. متقصقصه الأجنحه
بتحلم ع الكراسى بالنسيم والخلا
داخت من المرجحه.. متلحفه بالعذاب
والذاكره فى غياب .. .. .. .. .. ..
نفسى أنام حبّه .. وأصحى ..
وشعر راسى بتلعب فيه إيدين شابه
وإيدى تنعس فى إيدين
وعنيه تنعس فى العينين
ع الأرض نتقلب
فى الأرض نرسى .. ثم نتغرب
وفى الشروق نتلفّ فى اللبلاب
نبدر فى بذر القمح بذر الرمح
فى وتر الرباب
ونسمع ضحكة الأعشاب
ويهزنا الطَّبَّاب
وأنا ألاغى الذىّ فى كل حىّ
وأشم ريحة الأرض .. ريحة الخد
واتولو فى عمق الأرض
تحت الساق وتحت الغاب
ويعلى النفس فى القفص
واحلب فى ضرع الجاموس
واعرفها فى الزابور وفى الناموس
تدوس .. أدوس
وأعرف سككها وأجوس
مدن وبلاد ..
ننجب .. بنات .. وولاد
*******

حب الوطن آخر موضة... للشاعر: عبد الغني عبده





"حب الوطن آخر موضة"

***

شخبطها: عبد الغني عبده





نِحِبّكْ بَلَدْنا،

نِحِبّكْ بلدنا، وحبك معشش وساكن أُلُوبْنَا

وبايض وفائِسْ وشاربْ دِمَاكي .... ولساهْ جَعَانْ!!

ما هو الفَـءْس يشبه فراخ بغبغان!!

نِحِبّكْ بَلَدْنا،

نِحِبّكْ بلدنا ونيجي نكحل جفونك

نِخَّزَّءْ عيونك ونِخْرَءْ ودَانِكْ كمان

نِحِبّكْ بلدنا ومِنْ كُتْر حبك نبيعك...

كأنك بضاعة فـ بـِءَالاَ....

كأنك فشار أو لبان!!

(على النار وفـ البؤ بيطرأعان!!

ولا يُسْمِنَانْ ولا يُشْبِعَانِ الجَعَانْ ....

فشار ... فشار أو لبان

فشار أولبان!!)

نحبك بلدنا ونعمل - لكل ينصح لوجهك - من الطين ودان

فلا يسمعان ولا من العيبة يوم يَحْمُرَانْ!!

ويفضل سلامة جانبو يهرتل لوحدو كأنو في مالطة بيرفع أدان!!

ويبأى يأابلني.... - إذا حد جاوبو ليوم الإِيَاَمَا - فـ أوسع ميدان!!

نحبك بلدنا ونفضل على ألب حكمك ولا ألف عام....

ولا حد يـءدر على "ألب" حكمك عشان

مسكناك من كل ناحية بإيد من حديد....

وشَيّْبْنَا فيكي الوليدْ....

وخَوُّفْنَا كل اللي يحلم بأنه يحاول يفكر يغير

لحد أما جاب – في الهدوم – التئيلة...

ولازم "يغير"....ومن خوفو.... من خوفو عشنا فـ أمان!!

نحبك بلدنا!!

نِحِبّكْ بلدنا لحدْ إنْ تثوري

تدور الحواري علينا .... تولول

"كفاية حرام... بلاش الجنان"

نِحِبّكْ كمان!!

ويعزف كلامنا الكمان....

ونملا الكراريس أغاني

ونملا "السديهات" عشان

بيحلف غنانا بحبك

ويثبت كلامنا الحنان

نِحِبّكْ بلدنا ....

نِحِبّكْ بَلَدْنا، وكل اللي عايزينه إنك تكوني لعوب

فـ إيد أُلْعُبَانْ....كما بنت ليل

وفي الليل معاكي ندوب

ونِطْلِءْ لكل الشرور العنان

نِحِبّكْ بلدنا...!!

نِحِبّكْ بلدنا كما حبت الدبة "تركان"

فكان اللي كان!!

وسال الدما من جبينك فَغَرّْءْ حيطان الزمان!!

ولا فـ يوم صعبتي علينا

ولا يوم

ياخدنا

في حبك دهوت

جميعاً مَلامْ!!

ولا يوم ياخدنا في حبك دهوت جميعاً ملام!!

نحبك بلادنا تمام التمام......

***

القاهرة في: 4 مايو 2008

انتي بقيتي مسخرة... من تنهيدات الشاعر: صلاح يوسف




انتي بقيتي مسخره
والعهر علم طرف توبك
لما اصبح مفخره
عماله بتشقي العيال
وتدبحيهم
انتي برضه حبيلتي فيهم
توهتي بيهم
دا انتي مش عارفه السنادي
مين ابوهم
مين اللي شرعي ف شرعك انتي ياهل تري
اللي بارك فرشتك تلاتين سنه
ولا اللي باعك للجماعه
وعامل الدين منظره
ولا اللي بيحاولوا يبوسوكي
قطعوكي
وانتي ملكه
وده أميرك
كلهم ناموا ف سريرك
من يوميها الدنيا صبحت مجزره
والدم سال
والناس في توها بين حرام وبين حلال
والهم كله جمع مال
لمي اللي باقي من العيال
لسه فيكي ولاد حلال
دا الكل عاملك قنطره
**********
وما تقوليش بتأكليني
وانتي شايفه السم جوه قلب قلبي
وف عجيني
لما بتخبي النجاسه ف ضهر ديني
طب وديني
عمر انا ما كنت تابع
من بعيد افضل اتابع
زي شجر التوت علي جسر السناطي
زي نخله لم تطاطي
قلبي ضله بيحمي وردك ف الخريف
صنفي عيالك وقولي
مين استباح جسمك ودمك
مين عفيف
مين اللي نفسه ف حته من لقمه ف رغيف
جسمه بايت ع الرصيف
مين اللي بيغير في دينك
السفيه
هو الكفيف
معجون بجاحه ومقدره
*********
فوقي بقي وانوي الطهاره
عفري وشك ترابك
اندمي
ابكي بمراره
لجل ربك
يمحي ذنبك
ومتقنطيش من رحمته
ربي واسع مغفره.....

********
(تنهيدات صلاح يوسف)

صراع... -للبنّوتة الصغنونة القاصة-: وسام هلال



صراع
قصة/وسام هلال



بالصيف الماضي انتقلت مجبره إلى بيت عمتي بالمدينة
لأكون قريبه من ألجامعه ..
البيت الذي تسكنه أشباح من هدوء تمتلك مهنة صنع الملل بجداره ، ليس فيه أحد من عمري لأتقرب إليه وأؤنس وحدتي به .
فعمتى أرمله لديها ولد يصغرني بثلاث سنوات.
لاحظت منذ بداية اقامتى بتعلقه الشديد بها ، وانه نسخه مطابقة من كل تصرفاتها وحركتها.
لا يشبه من هم في سنه من الصبيان الممتلكين لطاقه اللعب والحراك الدائم ، حتى اننى ظننت أن الأشباح التي منحت لي الملل هي أيضا من وضعت الهدوء والسكينة بداخله .
بمرور الأيام وجدته قد تأثر بى كثيرا فأصبح يقلد كلامي وبعض حركاتي المميزه.
حاول التقرب منى يوما بعد يوم . لأجده يتجرأ ويسألني أسئلة غريبة . كنت أفاجأ عند سماعها فكلها متعلقة بالفتيات وخصوصياتهن . ولا اعتقد انه يمكن لولد أن يفكر بمثل هذا التفكير . شغلتني تصرفاته الغريبة فكانت تثير ضحكي ثم تتعب رأسي تفكيرا.
في غياب عمتي عن المنزل لاحظت تردده على غرفتها كثيرا .أثارني الفضول.
في إحدى المرات تسللت إلى الغرفة برفق دون أن يراني .
دهشت ممارأيته .
انه يرتدى ملابسها ويضع من زينتها , وينظر لنفسه بالمرآة ويغازلها .
ارتبكت كثيرا وتوجهت مسرعه لغرفتي ولكن اوقفنى صوت هاتفه المتروك بالصالة أمسكت به وعبثت بداخله قليلا فوجدت رسائل مزعجه .
انه يتحدث مع شباب متنكرا في دور فتاه.
ألقيت الهاتف بمكانه وتوجهت إلى غرفتي لأفكر ماذا افعل .هل اخبره بأنني كشفت سره ,أم اخبر عمتي بما رايته ؟
فوجئت به يخرج من غرفة أمه ، كان مرتديا ملابسها التي ضاقت ، و أخفتها في الدولاب ، وقد وضع مساحيق على وجهه ، وصبغ شفتيه بلون الأحمر . وقفت لا أسيطر على أعصابي . نظر إلى في بلادة ، ثم ضحك بخلاعة وقال :
- ما رأيك ؟ سأذهب مع حبيبي إلى السينما !

لسّه صوتك... للشاعر: طارق العمري





لسه صوتك
لما ودنى بتسمعه بتتهز ليه،
أيوة لسة باعشقة و باحِن ليه،
مِش بخاطرى أعمل أيه،
رغم إنى عارف إن طريقى أصعب،
حتى يمكن مستحيل،
بس صوتك لسة ودنى بتشتهيه
خطوتك، صوت مشيتك،
كعب رجلك ع البُساط،
حاجة بتخلينى آخر إنبساط
بابقى بينى و بينى حالف إنى أتوب،
مستحيل يفضل هوايا من الذنوب،
و ألقى روحى إتلهفت لعبير مرورك،
و أبقى نفسى أبعت عيونى
يادوب تزورك،
تستحمى من جمالك،
تغتسل من نهر نورك،
أعمل أيه؟
الهوى اللى عشت عُمرى أعرفه
يطلع خيال
و الهوى اللى سكن ف روحى
صحَّى آهاتى و جروحى
يبقى ليه صعب المنال؟
يعنى هافضل عمرى كله
بدون إجابة على السؤال!
و إن هزمت المستحيل، يطلع محال
قلبى بيدق بخطاكى بيعشقك
بقى حالى حال

النحنوح أبو شنب عيره





الشنب في بلادنا يعني الرجولة .. القوة.. الصرامة.. الصدق..
وفي بعض الأماكن من أطراف مصر دليل على فحولة الرجل أمام أهل بلدته -وإن كان هذا الأمر لا يعلمه إلا زوجته فقط-
عامة الشارب يختلف مدلوله من مكان لآخر ومن قبيلة لأخرى ولكنه في كل الأحوال يجبر الشرقيين على احترام صاحب الشنب العظيم مما جعلهم يطلقون على صاحب الشارب الكبير "شِنب لشناب" ويعظمونه بأنه يمتلك شاربا "يقف عليه الصقر" وإن كان الصقر لم يعد يصدق مثل هذه المقولات العبيطة المتخلفة
أما بالنسبة لشنب صاحبنا إياه فلا يقف عليه صقر ولا يقف عليه سحليّة لأنه شنب شكله عيرة أصلا... الراجل اللي يربي شنب وما يحترمش عدد شعراته ولا شيبته يبقى راجل لا مؤاخذة بتاع بتوع
منذ فترة عرّفونا على هذا الشنب الضخم ووصفوه بالدودة باعتبارة "قرّاء".. مدمن قراءة.. تعجبت جدا من هذا الشنب الذي يجيد القراءة وتساءلت كيف لشارب كهذا أن يترك أطباق الشوربة المعمرة وأن يزهد النساء وأن يترك ملذات الدنيا في سبيل رسالة يؤمن بها...
لم يمر وقت طويل وأنا أتابع هذا الشارب بإمعان وتمعن حتى اكتشفت أنه لا علاقة له بما يدعيه.. فهو كعادة أهل الشوراب الصراصيرية يصدر شخيرا أثناء رفع سلطنية الشوربة على فمه المغارة... وزير نساء وبائع دم وحرامي عرق ومدلّس ومرتشي
نموذج لكائن قميء لا يعرف مما يدعيه إلا ما حفظه ويردده كإمعة ويتاجر به كنخاس حقير... لا علاقة لها بالآدمية ولا يعرف منطق الآدميين
إلى متى ستظل هذه الأشياء تحرك وتتحكم في مقدرات شعب سلمهم الأمانة وتركهم يغبّون في أعراضه ويقتسمون لحمه في قاعاتهم المكيفة.. الثورة ركبها من ركبها وأقصي عنها من هو أحق بأن يطلق عليه المصري الشريف... أما الشنب فهلل وتاجر وباع وأصبح من صناعها وأحرارها وشرفائها... كيف لنا أن نصدق مثل هذه النماذج السيئة وكيف لنا أن نجمع ضرائب الفقراء لنودعها في بنوك كروشهم المنتفخة
أفيقوا واحلقوا شواربكم قبل أن تجبروا على حلقها أيها الكاذبون المنافقون الحمقى
يا "شنب لشناب" ما احناش هنصدقك تاني لأنك كداب ومنافق وشنب الصرصار أهم من شنبك لأنه عارف إنه مهما عمل فهو في الأول والآخر لن يتعدى رتبة صرصار أما أنت فلك كل الرتب وكل المنح وكل العطايا أنت وتوابعك حتى إشعار جديد إن شاء الله...

النحانيح كتير وشنب لشناب له حلقات كثيرة إن شاء الله


*************

سعيد

حكايات لطفي أبو منصور... حكاوي بالعامية يحكيها الكاتب: لطفي السيد منصور







ياه لو أقدر أرقص أوأغني
(حكايات لطفي أبو منصور)

يحكيها لطفي السيد






ها أنا وها هى أوجاعي وها أنتم غير مبالين ...))
لطفي أبو منصور





"ربما هذا ما أشعر به بأن هناك خارجاً وداخلاً وأنا فى المنتصف، ربما هذا ما أكونه الشيء الذى يقسم العالم لنصفين، الخارج والداخل وربما هذا حاد مثل الموسى وأنا لا فى هذا الجانب أو ذاك، فى المنتصف لدي وجهان ولا عمق، ربما هذا ما أشعر به"
(اللامتعين)
صامويل بيكيت








فجأة يعني من غير مقدمات ومن غير صدمة بنت ف أيدى بتاعة خمس ست سبع سنين، جميلة جداً حسب الجمال المعروف نضيفة قوى مش زى جسمي اللى دايماً ملزق مهما انضفه شعرها طويل ووشها بلون البيرة بيتهيألي فستانها نبيتي وأنا واقف مُوهط فى القناية خفت تتوسخ وقفتها عَ المصطبة شدتني معاها لبحر كنت فاكره قناية غوطها يجي عشرة سنتي وشدتني معاها لبحر غويط وأنا مابعرفش أعوم خفت اغرق شدتها ورجعنا عَ المصطبة رغم إني كنت فرحان بالبحر اللى كان بيرقص معانا في شكل دوامات فضلنا نلف فرحان بالرقص وخايف

شدتها
فجأة حاسس إني مضغوط وصدرى عليه حمل كبير واتنين رجالة بيتهيألي ألمان كان فيهم واحد شبهي لازم تنزل الميه تجيب المفتاح الميه قنايتين عاملين زاوية قايمة مع قاعة فى غيط عمي مقفولين فى نهاية الحيطة المترين لازم تنزل خفت أتوه فى الميه وأقابل جن وعفاريت عمري ماشفتهم
ليه الجو مدغبش ومضبب وحاسس بخنقه مفتاح ايه ده يكونش كنز
بحاول بعد مانزلت الميه اغوط الميه تقيلة
وخايف
أطلع م الناحية التانية
ليه القمع ده لقيتهم فى الناحية التانية
ياه تلت أو أربع خمس ستات تلاتين خمسة وتلاتين سنة غمزتلي واحدة منهم حلوين قوى غمزتلها اهتميت أكتر بالخمس بنات اللى قاعدين خمستاشر ستاشر سنة برده حلوين قوى سهيت أول واحدة على إيدى اليمين بوستها وحضنتها جاااأمد
يا أم لطفى الواد دخل الكلية مش هيعرف يذاكر فى الأوضه الصاج وسط الناس الحوش دول ولا هيعرف يقابل صحابه اللى هيجوله م الكلية ولا حتى يدخلهم الحمام ويدخلهم الحمام أزاى وهما ست حمامات بيشتغل عليهم ستين أوضه صاج كل أوضه فيها عيلة وكل عيلة هى وعددها
يا أم لطفى الواد دخل كلية خديه وروحوا البلد
نروح البلد يعني هوبيت البلد عدل قوي دا بيت بالطوب الطين بس على الاقل فيه حمام
وماله نروح
نروح وماله
وماله
روحنا البلد شفت سناء مرات سعيد ياااه لسه فاكرها حلوة قوي قوي بجسمها المليان الملفوف
ليه النقلة السريعة دي مفيش حيلة ولا حاجة تظبط بيها المشهد
يا عم
روحنا البلد شفت سناء مرات سعيد ياااه لسه فاكرها حلوة قوي قوي بجسمها المليان الملفوف
على فكره الظاهر بتحب النسوان المليانين واللى فى منتصف العمر دا يمكن راجع لأنك أول ما فتحت عنيك ع الدنيا وابتديت تبص كان اللى جنبك النوع والسن ده
هههههه أحلى حاجة ان ممكن الواحد يتحلل نفسيا يتصنف اجتماعيا يتحط في خانة ايدلوجية ما أو يتشاف اجتماعيا من خلال منظور اقتصادي ما والحقيقية ( ايه هيه الحقيقة) انه كائن بيولوجي له حاجاته واحتياجاته وتطلع زي ما تطلع
سناء مرات سعيد ياما حلمت واحتلمت معاها كنت دايماً تحب تفعص في جسمها
ليه لما جاتلك هيه ومرات عمك فوزية أم نصر طبعاً هى مش مرات عمي انتوا عارفين قرابات الفلاحين
ليه لما جاتلك هيه ومرات عمك فوزية أم على( بافكر أغير اسمها)( أنت صدقت ان الحكاية حقيقية علشان اسمك فيها) هههههههههههه
ليه لما جاتلك هيهه ومرات عمك فوزية أم على ووشها فى وشك وعينها الواسعة أم سمار قادح فى عينك وشعرها لاسمر ولامعة الزبدة فيه وهو باين من تحت ايشاربها وجسمها المليان
ليه لما جاتلك هى ومرات عمك فوزية أم على مشمرين جلاليبهم الفلاحي لحد سمانة دراعتهم وبيهزروا مع بعض بايديهم فى حتت فى جسمهم وبنفس غنج محاسن أم علا وأم إبراهيهم وفايقه و و و
شوفت يا لطفى بتضرب مرات عمك
لأ أنا عمته وهايحوش عني
من حق يا لطفى
قعدت ليه وماقومتش تفتش فى جسمهم ودراعتهم المشمره وبطونهم اللدنة وبزازهم اللى كبرت م الترضيع والدعك كنت خايف من أمك ولا الدين ولا تربيتك أنا عمرى ما اتربيت
أنا ماكنتش خايف أنا كنت محبوس جوه نفسي( شفت بقى اهيه عفاريت علم النفس ركبتك) ومن كتر مانا محبوس ياما حاجات كتير حبتها وعوزتها وخفت أخرج أخدها لاحسن أطلع أقل من الحاجه ديه أو يطلع اللى عملته غلط أو الناس تتريق عليا يااااه


الآن صدقت تماماً إني انسان عادي

ولم اعد أصدق ذلك الداخل الواهم
فعلاً انسان عادي أنا ولأني انسان عادي
هاقولوكوا الحكاية دى

ويمكن مش هاتصدقوا يعني هاتقولوا ايه الغريب فى ده لو قلتلكوا إن أمي دايماً كات بتقولى أرقص وغني وليه ماتروحش فرح أخو حسن وأخو عبعزيز وأخت إبراهيم
ياه ممكن أعني وأرقص زى ملك
زي ملك
أه زي ملك
زي ملك وهى لابسه فستانها السرسيه لاصفر المنقوش بورد احمر صغيرفستانها أبو وسط المفتوح من على صدرها وايدها اليمين على قورتها والشمال سبعه والكف ممدود وتهز مؤخرتها مع صدرها المفتوح لدرجة إني شايف ايه اللى جواه وأنا الشبر ونص من غير ما اقف على كرسي

ماافتكرش اني هاقدر أرقص وأغني زيها ويرد ورايا النسوان والبنات والعيال اللى من سنى

كده كده يا ملك ع الزنبلك
برغوت قرصني
قرصك فين
فى الزنبلك
كده كده يا ملك ع الزنبلك
أحمد جه لأ ماجاش
خدله بوسه ولا عضه ولا نومه ع الموخده
كده كده يا ملك ع الزنبلك

اوف ليه مشهد الزنقه جوه الذات ده وليه ماتطلعش
ممكن أعمل ده لما ارجع البيت وادخل أوضتى وأقفل على نفسى واتكسف من نفسى قدام نفسى واقول ياترى قالوا ايه خايب مابيعرفش يرقص لأ دا كان عايز يظهر قدام البنات ولا ضحكوا عليا واتمنى لو أموت لحد ماينسوا انى رقصت ياااااه
ليه كل الخوف ده وزنقتك جوه نفسك يا راجل أرقص وغني وانفض عن جسمك جلدك تمشى فى الشارع شرايينك باظه والدم متجلط بس دافى والحمار والبياض وألوان جسمك الداخلية واضحة فى شمس الصيف اللى مخليه النهار فاقع يعنى من غير ظلال والعرق ساحح وصوت الناس العبيط اهه العبيط اهه
تضحك
اضحك من كلامها
تقولي يا عبيط زمان لما كت اتعب أو اسقط فى عيل الم نسوان الشارع فوزية أم نصر سناء مرات سعيد وحورية وأم سمادوني والحاجة أم محمد نعمل دقة زار ونرقص وف حلقة ذكر تاخدهم الجلالة وعلى صوت الدف الخلاخيل الغوايش والكوديه أم أغاني نوبية سودانى عفاريتي عمرى ما شفتوهم بيتهيألي ميتاللغة
يتبقى من صورتها سمارها الخفيف البدنجاني وقصدى الخفيف هنا الرايق مش المزمعط يتبقى من صورتها سمارها الخفيف البدنجاني وشعرها الفاحم لسود الناعم والعرق الزيتي يشتد الإيقاع والضرب ع الطبول يمين وشمال ويميلوا بجسمهم اللى مشكل زاوية منفرجة ترن الخلاخيل والغوايش والنسوان اوو اووو يطوحوا ايديهم لورا لقدام لفوق لتحت يشتد صوت أفأفتهم بأبأقتهم اوففففووو يسخن الجسد يزيد العرق أخاف على أمي تقع يتلموا حواليها لافين فى شكل دايرة هيهه هيهييه
ياه لو عملت ده ورقصت غنيت فى الشارع عايز
ممكن أغني وأرقص فى ميدان المؤسسة طلعت حرب التحرير
طبعاً هتقولوا وايه الصعب فى كده وانك تافه شاغل نفسك وعايز تشغلنا معاك بكلام تافه ليه دايماً بتقلل مني وتسخر من غير ما تاخد مسافة بيني وبينك علشان تشوفني كويس
ليه ماتحاولش تتعاطف مع مشاكلى الصغيرة ليه دايماً عايز تخليني بطل تراجيدى من أبطال كورناى اللى بيحاربوا القدر وينتصروا عليه لزماً
فأنا فيدر التي أحبت ابن زوجها
أوه طبعاً مشكلة فيدر كانت من الداخل حبها المحرم والخارج المجتمع محرم هذا الحب لكن أعتقد إنك حاجه تانيه
لازم تعرفوا إنه صعب أو مستحيل
المستحيل إنى أرقص أو أغني
انى ابقى كاتب عظيم
لسه مش عايز تصدق أو حتى تعترف إنك انسان عادى
يمكن لو قعدت معاكم قدام الراكيه وشرار الولعه يطقطق والقمر فى الليل منور وتظهر حته مضلمه متغطيه بورق شجر المشمش وعلى صوت مكنة الميه أحكى
تفرحوا وتقولوا يمكن
ليه ماتكتبش ده الله
يتهيألي لو عملت ده وكتبت عن الهناجر الصاج والإيواء العاجل والشخاخ فى الصفيحه والنسوان البايضه والحايضةالمهضهضة والبانجو والحشيش وميه المجارى
يارااجل بلا قرف وتطلع ناس تتف تشتم
لأ مش هاقدر
لما قريت فى كتاب عبد الرحمن بدوى عن نيتشه فى سلسلة أعلام الفلسفة الأوروبية اتشجعت شويه واتشجعت اكتر لما قريت بعض أعماله وأفكاره وجنونه
هكذا تكلم زرادشت
اتشجعت يعنى عملت ايه
أكيد أو ربما اللى خلانى اتشجع اكتر لما الكلام جاب بعضه مع أمي وقالتلى ان عمك كان مثقف وشاعر وشيوعي ومهموش الناس تقول عليه ايه رغم انه فى قرية صغيرة
يا رااجل يعني انت ممكن تتف على السادات ونيكسون لما ييجي يزور مصر زي عمك
وتظهر حته مضلمه متغطيه بورق المشمش وعلى صوت مكنة الميه احكى ونشرب شاى الولعه ابو طعم خاص تفرحوا وتقولوا الله ليه ماتكتبش ده يمكن أو يتهيألى انى لو عملت ده وكتبت عن الأوض الصاج اللى كنا بنسميها الهناجر أو مساكن الإيواء العاجل
على فكره أوضة الإيواء العاجل الصاج خدناها بعد ما قضينا سنتين فى خيمة
والشخاخ فى الصفيحة والنسوان الحايضة البايضة المهضهضة والبانجو والحشيش والبيرة ومية المجارى والعلاقات الجنسية الغريبة وزنا المحارم
ياراجل بلا قرف وتطلع ناس تتف وتشتم و و لأ مش هاقدر
شفت دايماً عايز تلعب دور الشهيد ودايماً بتتخيل سطوة الآخر من غير ما يكون هناك لا سطوة ولا آخر
يمكن زى مابتقول بس حقيقي أنا حاسس ده من غير افتعال أو كذب أو تمثيل اللى ساعات باعملهم من باب التغيير أو اتخيل نفسى فى فيلم
ولأنى صادق معاك ولأني حاسس بوطئة خوفى من الناس خايف الكتابة ماتعجبهمش أو البيئة اللى هاتكلم عنها أو الناس أو اللغة أو مفاهيهم
مين قال الكتابة بتبقى أزاى أو لغتها تبقى ايه أو السرد أو البيئة أو الناس شكلهم المفروض يبقى أزاى
ياريت نكتب بنفس نداوة وطزاجة وحرية أغانينا فى الأفراح
كده كده يا ملك ع الزنبلك
ولأنى صادق معاك ولأنى حاسس بوطئة ده يمكن كان لازم أفضل خايف متردد
زى عادتك تاخد خطوة لقدام وخطوة لورا وخطوتين لورا كمان
أنا فين وعلى وحسن وصبري فين
ليه دايماً عايز تحسسنى انى انسان عادى لأ انسان ملهوش قيمة يعنى ايه معني كلمة قيمة وهو يعنى ايه معني كلمة انسان
للأسف البشرية بعد القرون دى كلها وبعد كل الخبرات والحيوات و و و ماقدرتش توصل لمعنى أو مفهوم لأى حاجة الموضوع كله حالة تواطؤ عامة
إحنا ماشين بمنطق انسان يعنى فاهم انت ازاى الضمير يعني فاهم انت ازاى
ماعرفش ليه فرحت ودخلت أوضتى وابتديت اكتب
جاتها نيله اللى اتوحمت فيك كان يوم اسود يوم ما ولدتك كات دى الوحمه خرا زى عمك أحمد دماغه كات طقه
دماغه كات طقه من الشيوعية والعلم واللغات اللى اتعلمها فى الكلية أو اكتسبها بنفسه
معقول كان حد قريبنا وفى الفلاحين شيوعي ويعرف تلت اربع خمس لغات وادى مساحة لنفسه فى وقت مبكر انه ياخد المسافة السليمة ( ومين يقدر يقدر المسافة السليمة) ما بين المقدس والعادى
يا راجل دا انت حتى بتعمل حساب لعيل عنده ست سبع سنين وبتتكسف منه مسافة ايه اللى فرحت بيها
منها لله اخته وقرايبه زاعوه حتى عبد الناصر والسادات زهقوه
انت مش شايف ان الكلام ده ملوش لازمة ها ها ها
لم العيال تلامذته الصغيرين اللى كان مؤمن ان لازم يعلمهم
روحوا هاتولى فول وطعمية وجاز لم كتبه حواليه وكل لقمتين وقفل الباب الحقوا ياولاد أحمد عبيدو ولع فى نفسه
دلوقتى بقى كان ايه لازمته انه يغطى عضوه بايديه لما دخلت الرجالة ومعاهم النسوان يطفوه
لما أموت احرقوني وانثروا رمادى فوق أشجار الجميز
ليه مابعزئتوش رماده علشان أكون هو
يمكن مااقدرش اكون هناك دلوقتي فى الهناجر لأن خلاص سكنت شقة عملتها سيراميك وسخن وبارد وديكورات رغم برودة الشتا والستات اللى بتردح أم علا اللى فى البلكونه اللى ورأنا ومحاسن
ماتيجى تدى علا درس انجليزى وهاديك اللى انت عايزه ماشيها بطال اوعى تروح
عارف يا أستاذ لطفى انت عاوز واحدة تمتعك
فين يا محاسن
بس مش متعلمة
مش مهم
حلوة زى بتنك
لأ حلوة زى محاسن
معقوله أحضن جسم زى محاسن بلون البيرة وشعرها الهايج بسواده الغطيس اللى بيلمع م الزيت وغنجها اللى هيهجنى وخلانى وأنا واقف احط ايدى فى جيب البنطلون وأمدها لقدام عشان أداريه
ضحكت بغنجها وشعرها المتسرح بالزيت وبعد ما غطت بيه وشها رفعته
هه أمتى هاتجوز وتعيش بقى مابقتش صغير يا أستاذ لطفى
هاتقدر تقولها مش مهم التعليم ولا لازم تكون متعلمة
لابسه جلابيه زى جلابية تحية كاريوكا فى شباب امرأة ولا لابسه جلباب وخمار ولا مسيبه شعرها ولابسه بنطلون جينز أو جيبه شورت دبلوم ولا ليسانس مثقفه من الكتب ولا مثقفه من ستات محمود سعيد ممكن يشاركك فيها راجل تانى
اخص الله يكسفك تفوو
لسه المجارى طافحه ومغرقه الدنيا واللوادر بترفع فتافيت من اكوام الزبالة المنطوره بين الهناجر ودخان الزبالة المحروقه اللى مغطى المنطقة بلون مدغبش غامق وفايح منه ريحه عطنه وزفره
ع الطريق بره الدنيا ماشيه المؤسسة المظلات مسطرد
يا ابن الكلب يا مره يا بنت الوسخه ممكن تعمل ايه فى وسط دا كله
لازم اعلن سخطى وقرفى منهم ومن اوجاعهم برده
ماتقوليش انى مش انسان عادى وانى ميت
انت كمان هاتعمل ده وهاتنعل سنسفيل جدودهم وتاخد نفسك جوه نفسك وتاخد نفسك جوه الأوضه الصاج وماتقولش صباح الخير حتي لأمك وهى قاعدة معاهم مكسوف
فاكر لما كنت عايز تبقى ولد صايع ومدردح تتحمى فيك الحته زى فتوات زمان الجدعان والناس تتلم حواليك ليه دلوقتى تتحرج لما واحده منهم تناديلك وتقولك يا اخويا النفس الحلوة ليها الجنه ترتبك وتقول لأ أصل أنااا
عارفه انك
لأ يا ختى دا هو اللى بيتكسف دا حتى واحنا فى البيت القديم عيل برضه و....
لازماً يا أمه انتى اللى تحرجينى
يــــااه يا سامية قد ايه انتى حلوة وقد ايه ببصلك وأنا مكسوف خايف تعرف انى ببصلها وليه تخاف وانت دايماً بتحكى لاصحابك دول نسوان شراميط ونسوان وسخه وبيتاخدوا أنا يا سامية باستعر منكوا لازم اخرج يا سامية لو سمعت صوتك حتى لو كنت لسه خارج ولجسمك الطرى لعنيكى بسوادهم المنور الزيتي وبياضهم الشاهق وهيه العنين بتضحك واكدب قصدى اشوفك متبسمه وتغمزيلى بعنيكى تدوس سنانك على شفتك اللى تحت يفرح قلبى وتزيد دقاته واتلخبط وصوتى يحشرج ما اجمعش وأنا باصص حواليا ملاقيش لا باب ولا شباك اربع حيطان وسقف وأرضية ولا فتحة تضحك وتجرى منه فى الأوضه الصاج اجرى وراها رجليا متخشبه وصوتى مكتوم سامعه من جوايا ومخنوق أنا
تلبس جلابيه ع الحسو لينو منقطه عين الكتكوت لاحمر تضحك وتمط شفتها وتسبل عينيها
اوه أنا بحب الدلع ده أمد ايدى متخشبه
يتهيألى الفراغ بينادى عليها وبيقول لها تعالى تجرى قدمه يربرب لحمها لابيض المحمر تحت الجلابيه وبزازها يترفعوا احس انى عايز ابوس شعرها لاسود الفاحم الناعم مطريه ومكرمشه زيت الشعر كرلي يعني تلبس بنطلون جينز وقميص يتفتح صدرها نص فتحة وتغمزلى بعنيها جيبة شورت وتى شيرت مايوه حته حتتين
اعيط ليه من جوايا خايف من التعابين الصفرا المنقطة باسود صغيرة وكبيرة بتحوم حواليا عايزه تقرصنى أمد ايدى رافعها ليه بزاوية حادة اشد نفسي مش قادر جسمى تقيل بالتأكيد حد قاعد عليهم ومش شايفه لأ أكياس ملح ف نصى اللى تحت لبست الجلابيه المصري بتاعة جوزها بدلتها بالجلابيه البلدى تعالى مش قادر قربت وببروفيل وشها بصت بدلال لوت شفايفها والنبى انت بايخ تقرب التعابين تمشى فوق جسمى أصرخ بصوت مكتوم جوايا اغمض عينى وافتحها يمكن اتنقل مكان تانى
تضحك وتقرب تمسك ايدى اقف تتقلب ع السرير تبوسنى احضنها تعصرنى يا أمه أمسك بزازها ف ايديا واحضنهم أمسك حلمتها برقة تضحك بوستها فى كل حته ف جسمها غرزت صباعى لحاس السمنه ف كل جسمها ولمست كل جسمها براحة ايدى وأنا باطبطب ابتسامتها راحت حاولت أنام معاها طفح الخرا من مؤخرتها فى وشى يااااه بقرف قلبتها على وشها قدام أحسن أوووف حلال راجل ضحكت هى من جديد قلت لأ لأ لأ لاءءه
شديت حلال الراجل بقوة وبعنف المره دي خلاص معقول دا مش حلال راجل دى زمارة فرخة
ياااه اكياس الملح يوووه شعرتها قفلت المنطقة نتفتها كلها لقيت فتحة مسطحة كل دى حجج
ليه دايماً خطوة قدام وخطوة لورا وخطوة لقدام
بالتأكيد دا قلق لأ دا خوف وتردد وجبن أصل أ أ
يابنى سيبنى عايز منى ايه زقتنى اتخبطت فى الصاج لبست هدوم سوده غطت كل وشها وجسمها بتبصلى بعنيها وهيها بتجرى ورايا افتحوا أى حاجه باب شباك خرم فى الأرض فى السما غمضت عنيا قلت اتنقل مكان تانى يااه انت خفت منى ليه آى ضربتنى بالقلم اه اه اه اه
شوفت يا أستاذ أنا بقى ولا سامية تعالى يا حبيبي صعب انى اقول ان انتى سامية
نسأل الراجل اللى ماشى انت عارفه مين ده دا مهندس الحى جاى يشوف مين يستحق الشقة ومين لاءه ومين هيرضى يسكن عيلتين فى شقة واحدة ومين يقدر يدفع ألف جنية وياخد شقة لوحده يااه سنين ولسه عايزين يعرفوا مين يستحق ومين لأ وانت 26 سنة ولسه بتسأل زى الطفل لسه عايز تلمس كل شيء وتسأل عن كل شيء ومش عارف تقول سناء ولا سامية وتحلم ... دا حقيقة وتتحرك كأنك فى حلم
ليه برده بتسألى انتى ولا سامية
يا راجل ماتخدشى ف بالك ماتيجى بنفس الغمزة والضحكة بدأت ترقص وتلف حوالين نفسها لحظة ماهااخش ا
الظاهر ماسمعتنييش فضلت تلف ودخلت الحمام بعد ما عديت على دبشه فى الأرض لأن المجارى طافحة ومغرقه المكان كان الحمام مزرور لأ مليان خرا محتار مش قادر أخرج مش قادر لأنك مابتسيطرش على نفسك وتنفذ قراراك خبطت يا اللى جوه استنجدت بسناء وسامية بأم إبراهيم كتمة الصوت ماخلتهومش يسمعونى لأ دول واقفين وبيضحكوا عليا ويخرجوا لسانهم وبيصقفوا هيهه هيهه هيهه هيهه تانتهم يلفوا ف دايرة ويشاوروا ع على أعضاءهم الجنسية ويفركوا على ايديهم ويخرجوا لسانهم
ليه ده ليه يا ابن الكلب يا ابو ديل نجس عامللى فيها شيخ ومتعلم ولا سلام ولا بتاع وف الأخر مبهدل نسوانا خلاص خلاص سيبونى سيبونى يا عينى نازلين ضرب على قفاه وعمالين يشدوه من بتاعه حرام حرام هتخلعوه

ضحكوا عليك... للشاعر: رامي شتات




ﻗﺼﻴﺪﺓ
( ﺿﺤﻜﻮﺍ ﻋﻠﻴﻚ )

.


.
ﻟﻤّﺎ ﺍﺗﺸﺒﻜﺖ ﺇﻳﺪﻱ ﻑ ﺇﻳﺪﻙ ﻭﺍﺣﻨﺎ ﺻﻐﺎﺭ

ﻛﻨّﺎ ﺑﻨﻠﻌﺐ ﺳﻮﺍ ﺑﺎﻟﻄّﻴﻨﺔ ﻑ ﻭﺳﻂ ﺍﻟﺪﺍﺭ

ﻭﺍﻣّﺎ ﻟﺎﻗﻴﺘﻚ ﺟﻨﺒﻲ ﻳﺎ ﺻﺎﺣﺒﻲ

ﻟﻤّﺎ ﺍﻟﻌﻤﺮ ﻋﻠﻴﺎ ﺍﻧﺪﺍﺭ

ﻗﻠﺒﻲ ﺍﺗﻄﻤﻦ

ﻗﻠﺖ ﺍﻥّ ﺍﻧﺖ ﻫﺎﺗﻔﻀﻞ ﺟﻨﺒﻲ ﻟﺤﺪ ﺍﻟﺄﺧﺮ

ﻟﻴﺔ ﺩﻟﻮﻗﺘﻰ ﺑﺘﺒﻌﺪ ﻋﻨﻰ

ﻟﻴﻪ ﻋﻦ ﺻﺎﺣﺒﻚ ﻟﻴﻪ ﺗﺘﺎﺧﺮ ؟

ﻗﻠﺖ ﺗﺴﺎﻓﺮ

ﻣﺎﻧﺎ ﺭﺩﻳﺖ ﻭﻧﺎﺩﻳﺘﻠﻚ ﺇﻓﻀﻞ ﺟﻨﺒﻲ ﻧﻌﺎﻓﺮ

ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﻌﻤﺮ ﺩﺍ ﻛﻠﻪ

ﻟﻤّﺎ ﻟﻘﻴﺘﻨﻰ ﻟﺒﺴﺖ ﺍﻟﻤﻴﺮﻱ

ﺗﺴﺐ ﺿﻤﻴﺮﻱ

ﻭﺗﻘﺘﻞ ﻏﻴﺮﻱ

ﻭﺗﻴﺠﻲ ﻟﺤﺪّﻯ ﺗﻘﻮﻟﻠﻰ : ﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮ

ﻟﺄﻩ ﻳﺎ ﺻﺎﺣﺒﻲ , ﺃﻧﺎ ﻣﺶ ﻛﺎﻓﺮ

ﺗﺮﻓﻊ ﺇﻳﺪﻙ ﺗﻨﺰﻝ ﻓﻮﻗﻰ

ﺗﻠﻄﻢ ﺧﺪّﻯ ﻋﺸﺎﻥ ﻓﻰ ﺍﻟﺠﻴﺶ ؟

ﺃﻧﺎ ﻣﺶ ﺑﺰﻋﻞ ﻣﻨﻚ ﺃﺻﻠﺎً

ﺑﺲ ﺍﺯّﺍﻯ ﻣﻦ ﻏﻴﺮﻱ ﺗﻌﻴﺶ ؟

ﻣﻴﻦ ﻳﺤﻤﻴﻚ

ﻟﻤّﺎ ﺗﻬﺪ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻋﻠﻴﻚ ﻭﺗﺪﻣﺮ ﺟﻴﺸﻚ ؟

ﻣﻴﻦ ﻫﺎﻳﺤﺎﻓﻆ ﻏﻴﺮﻱ ﻋﻠﻴﻚ

ﺃﻭ ﻳﺴﺘﺤﻤﻞ ﻟﺤﻈﺔ ﻃﻴﺸﻚ ؟

ﻃﺎﺏ ﻳﺮﺿﻴﻚ

ﺇﻥ ﻑ ﻳﻮﻡ ﺍﺩﺧﻞ ﻋﻠﻰ ﺃﻣّﻰ

ﻭﺃﻧﺎ ﻣﺘﺸﺎﻝ ؟

ﻃﺎﺏ ﻫﺎﺗﺸﻴﻠﻨﻰ ﺍﺯّﺍﻯ ﻭﻳّﺎﻫﻢ

ﻭﺍﻧﺖ ﻳﺎ ﺻﺎﺣﺒﻲ ﻫﺎﺩﻯ ﺍﻟﺒﺎﻝ ؟

ﻣﺶ ﺭﺍﺡ ﺗﺼﻌﺐ ﺃﻣّﻰ ﻋﻠﻴﻚ

ﻭﺍﻧﺎ ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻋﻠﻰ ﺇﻳﺪﻙ ﺇﻧﺖ ؟

ﻃﺎﺏ ﻣﻦ ﺇﻣﺘﻰ

ﺣﺪ ﺑﻴﺪﺧﻞ ﺟﻨﺔ ﺷﻬﻴﺪ ﻋﻠﻰ ﺇﻳﺪ ﺻﺎﺣﺒﺔ ؟

بدون عنوان ... للشاعر: أشرف عمر مقلد




30 مايو 2015
بدون عنوان


************


من غير تقديم وبدون عنوان
احنا عايشين جو مصيبه
السجن كبير من غير سجَّان
والشعب حبيس جوه زكيبه
وشباب بتموت ف ميدان ولمان
والعيبة بتكتر ف الشيبه
وعساكر تسحل ف النسوان
وشيوخ منزوع منها الهيبه
تشهد بالزور لفلان وفلان
ضلالية بدقن وب زبيبه
وفلول وبياده وزيد إخوان
أصناف عايشين دنيا عجيبه
إعلام رقاص أشكال وألوان
تسمع له كأنك ف زريبه
يرقص للكل كما السعدان
فاضيين للكدب وللغيبه
والشعب الطيب ده غلبان
يتغاشموا عليه يزداد طيبه
ومقضي العمر ما بين عطلان
أو بين شقيان ف التغريبه
بيبيع العافية ف كل مكان
وبيدفع من عمره ضريبه
هاتقولوا دا جاهل أو متهان
هاتقولوا دا عيب ف التركيبه
آدي مصر بدون مساحيق ودهان
وبدون تزويق ..... احنا ف خيبة