2014/04/26

أنا المصري... قصيدة للشاعر: وليد فؤاد





أنا المَكتوم وأنا اللِّي بَاقولْ
وأنا المَسكوتْ برَغم الصّوتْ
أنا المَعلوم وأنَا المَجْهولْ
وأنا المَسفوك بحُكم المُوتْ
أنا البَاطِل وأنا المَبطولْ
وأنا المَغلوب وأنا الجَبَروتْ


أنا الحَركَات والائتلاَفَاتْ
أنا الجَمَاعاتْ وأنا الأحزَابْ
أنا التَزوير والانتهَاكَات
أنا العِصيان وأنا الإضرَابْ
أنا اللِّي بَقَرَّب المَسَافَاتْ
وأنا اللِّي سَاعَات بَكونْ كَدَّابْ


أنا الإعلام وأنا الإسْفَافْ
تَمَللِّي ملَبِّس البُهتَانْ بِتُوب الحَقْ
أنا اللِّي اتْهَان وعُمرُه مَا خَافْ
تلاَقوا بَاقيلي مِ الإنسَانْ يَادوبْ الـ (لاّء)
أنا اللِّي بَاتوه بِدونْ إنصَافْ
مَابين الكُفر والإيمَان وقَلبي انْشَقْ


أنا الرَّاديو وأنا السِّيمَا
وأنا اللّمبي وأنا كَتكُوتْ
أنا ابن تريزَة ونَعيمَة
أنا البَاشَا وأنا الهَلفوتْ
سَاعَات باصرُخ عَشَان قيمَة
وسَاعات باسكُت عَلَى المَسكوتْ


أنا العَامِل وأنا الفَلاَّح
وأنا الزَّارِع لأرض الغِيرْ
أنا المَطحونْ وأنا المِرتَاحْ
وأنَا المَمنوعْ مِن التَّغييرْ
أنا الزَّنقَة فِ وِسط بَرَاحْ
وأنا زَيي الغَلاَبَة كتير


أنا المِيري وأنَا جنابُه
أنا الإقطَاع وأنَا الطُّغيَانْ
ولَو غِيري الطَّمع صَابُه
مِن الأنطَاع أو الشُّجعَانْ
رَاح افتَح للنَّهَار بَابُه
وأغرَّق ليلي بالأحزَانْ


أنا حِطّين وأنا النَّكسَة
وأنا طَابَا وحدود شَلاَتينْ
أنا سِينَا ومِش هَانسَى
أنا شُبرَا وأنا التِّبينْ
أنا المِينَا وبَاب خَمسَة
أنا ابن القَاهِرَة تَلاتينْ


أنا النَّصرَاني والمُسلِمْ
أنا الخُوجَة وأنا الكَوَافيرْ
أنا الموجوع وأنا المُؤلِم
أنا الموقوف فِ خط السير
أنا القَاضِي وأنا المُجرِمْ
أنا التَّخريبْ وانا التَّعميرْ


أنا الشُّهَدَا أنا يَنَايرْ
أنا سَلَفي أنا إخوَانْ
أنا اللِّيبرالي والثَّايرْ
كِتِير أوقَات بَكون غَلطَانْ
سَاعَات فَاهِم سَاعَات حَايرْ
لكنِّي أكيد مَانيشْ خَوَّانْ


أنا الشَّفَاف وأنَا العَتمَة
أنا الواثِق أنَا المِحتَاطْ
أنا اللَّي بَخاف مِن الزَّحمَة
وأنا النَّشَّال وأنا المُلقَاطْ
أنا اللِّي مَاشُفتِش اللَّحمَة
عشان الفَصلْ فِ السَّلََطَاتْ


أنا اللِّي ليلاَتي عَ القَهوَة
وعَ الفيسبوكْ واليوتيوبْ
أنا اللِّي بَاعونِي عَلى سَهَوة
أنا المَكروه وأنَا المَحبوبْ
أنا الفِرعون عَشَان شَهوَة
وأنا الصِّديقْ وأنا أيّوبْ


أنا المَشهور وأنا المَثبوت
وأنا اللِّي فْ بَلَدي سَاقِط قِيدْ
أنا البُركَان وأنا المَكبوتْ
وأنا المِستَنّي عُمر جديدْ
أنا العُمر اللّي فجأة يفوتْ
أنا الفَرق اللِّي فِ التَّوقيتْ

************

وليد فؤاد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق