2014/04/25

بني آدم... قصيدة للشاعر: محمد الجمال




بني آدم



و كأنى اول مرة بحب
و كأنى اول مرة بموت

او زى متيم معشقكيش
و اهو مات ف سكوت

يا جمال العشق الباين لونه
على كل الألوان

و انا شكلى كفيف اخرس و أصم
متحاط بحيطان

كان نفسي احسك
كان نفسي اعيشك
كان نفسي اكون لو يوم انسان

و يروح الحلم بأنك ليا بعيد و يغيب
و تغيبي معاه

و أنا لسا متيم ف هواكى
بي لأ و أه

طب تهتى ف قلبي ولا أنا تهت
او يمكن حب ومش فكراه

مطرود من قلبك ولا جبان
مع انى حاولت أكون قلبك

بنى ادم

و تحصل حاجة ف السكة
تعطل خطوتى مشوار

أعيش ادور على الضحكة
و بستنى ليالى طوال

و اخاف ما الموت ومش عايش
اذا راح اعيش ورا أسوار

و لو طاردانى من قلبك
بسيبلك قلبي جوة الدار

بني أدم

بقالى فترة مش بكتب
وهكتب ايه

واذا قلت احبك واحبك
طب بحبك ليه

أقول ع الحب و لا الحرب
اقول على ايه

على عيونى اللى كانت
سارحة جواكى

على قلبي اللى
ضيع عمروا ف هواكى

تيجى اقولك .. بحبك

يللى كل الحب
يبكي يوم ما ينساكى


انا حكايتى مهش غنيوة ولا موال
انا عاشق و طعم الحب زلزلنى

بحبك لأخر نبض جوايا
ووقلبك ليه مهملنى

بحبك مش كلام يتقال
لهيب بعدك بيقتلنى


و أقول اسكت ومش قادر
وجوايا الحياة فكرة

و مهما تقسي أنا صابر
و ويايا أمل بكرة

اشوف الحب ف عنيكي
و تبقى القسوة دى ذكري

كما قلبي فريدة جوة تكوينى
واحدة وبس

أقولك او تحسينى
بكرة و أمس

و امتى اليوم ؟؟؟؟

ولا كتير على حبي
يشوف الشمس
.
.
*********


محمد الجمال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق